nikmat syurga

by - Oktober 07, 2015


Rasullullah s.a.w. : (Mangkok, madu, dan sehelai rambut) Rasulullah s.a.w., Abu Bakar, Umar, dan Utsman dtg bertamu ke rumah Ali. Di sana mrk di jamu oleh Fathimah, putri Rasulullah sekaligus isteri Ali bin Abi Thalib.

Fathimah menghidangkan utk mrk semangkuk madu.

Ketika mangkuk itu di letakkan, sehelai rambut jatuh melayang dekat mrk.

Rasulullah segera meminta para sahabatnya utk membuat perbandingan terhadap ke-3 benda tersebut, iaitu mangkuk yg cantik, madu, dan sehelai rambut.

- Abu Bakar yg mendapat giliran pertama segera berkata, “Iman itu lebih cantik dr mangkuk yg cantik ini. Org yg beriman itu lebih manis dr madu, dan mempertahankan iman itu lebih susah dr meniti sehelai rambut.”

Rasulullah tersenyum, lalu beliau menyuruh Umar utk mengungkapkan kata2nya.

- Umar segera berkata, “Kerajaan itu lebih cantik dr mangkuk yg cantik ini. Rajanya lebih manis dr madu, dan memerintah dgn adil itu lebih sulit dr meniti sehelai rambut.”

Rasulullah kembali tersenyum, lalu berpaling kpd Utsman seraya mempersilakannya utk membuat perbandingan 3 benda di hadapan mrk.

- Utsman berkata, “Ilmu itu lebih cantik dr mangkuk yg cantik ini. Org yg menuntut ilmu itu lebih manis dr madu, dan beramal dgn ilmu yg di miliki itu lebih sulit dr meniti sehelai rambut.”

Saperti semula, Rasulullah kembali tersenyum kagum mendengar perumpamaan yg di sebutkan para sahabatnya.

Beliau pun segera mempersilakan Ali bin Abi Thalib utk mengungkapkan kata2nya.

- Ali berkata, “Tamu itu lebih cantik dr mangkuk yg cantik ini. Menjamu tamu itu lebih manis dr madu, dan membuat tamu senang sampai kembali pulang ke rumahnya adalah lebih sulit dr meniti sehelai rambut.”

Rasulullah segera mempersilakan Fathimah utk membuat perbandingan 3 benda di hadapan mrk.

- Fathimah berkata, “Seorg wanita itu lebih cantik dr sebuahmangkuk yg cantik. Wanita yg mengenakan purdah itu lebih manis dr madu, dan mendapatkan seorg wanita yg tak pernah di lihat org lain kecuali muhrimnya lebih sulit dr meniti sehelai rambut.”

Setelah mendengarkan perumpamaan dari para sahabatnya, '

- Rasulullah s.a.w. segera berkata, “Seorg yg mendapat taufiq utk beramal lebih cantik dari mangkuk yg cantik ini. Beramal dgn perbuatan baik itu lebih manis dr madu, dan berbuat amal dgn ikhlas, lebih sulit dr meniti sehelai rambut.”

- Malaikat Jibril yang hadir bersama mrk, turut membuat perumpamaan, Menegakkan pilar2 agama itu lebih cantik dr sebuah mangkuk yg cantik. Menyerahkan diri, harta, dan waktu utk agama lebih manis dr madu, dan mempertahankan agama sampai akhir hayat lebih sulit dr meniti sehelai rambut.”

- Allah Ta'ala, pun membuat perumpamaan dgn firman-Nya dlm hadits Qudsi, “Syurga-Ku itu lebih cantik dr mangkuk yg cantik itu. Nikmat syurga-Ku itu lebih manis dr madu, dan jln menuju syurga-Ku lebih sulit dr meniti sehelai rambut.”

Subhanallah...

Semoga bermanfaat...

You May Also Like

5 comments

  1. terima kasih di atas perkongsian ini...

    BalasPadam

google.com, pub-9992573824785365, DIRECT, f08c47fec0942fa0