Sahabat

Wednesday, 29 April 2015

SUAMI KENA SABAR

Suami kena bersabar dan terus bersabar. Namun jangan sampai isteri pijak kepala suami pula. Mungkin anda pernah dengar orang lelaki berkata, "Aku tak pahamlah perempuan ni!"atau "Perempuan sangat complicated!" Hal ini disebabkan, wanita yang pada mulanya ceria tetapi tiba-tiba boleh bertukar moody. Tidak ada ribut terus merajuk, bengang dan sebagainya. Sebenarnya, kaum hawa bukanlah berkelakuan seperti itu tanpa apa-apa sebab. Semua emosi yang diluahkan oleh wanita bersebab. Hanya kadang-kala susah untuk mereka meluahkan dengan kata-kata. 

Berikut di bawah ini, 7 perkara yang isteri anda tidak akan beritahu, tetapi sebagai suami anda perlulah memahaminya. 

1. Isteri perlukan kasih sayang 

Kaum hawa segan hendak cakap walaupun pada suaminya sendiri bahawa dia sentiasa memerlukan kasih sayang anda. Dia ingin anda tunjukkan yang anda ambil peduli dengan apa yang berlaku disekelilingnya. 

2. Isteri bosan 

Hari-hari rutin yang sama, manusia mana yang tidak akan naik bosan? Bangun pagi sediakan sarapan, siapkan anak dan hantar ke sekolah. Hujung minggu kemas rumah. 365 hari dalam setahun perkara yang sama dilakukannya. Buatlah kejutan atau sesuatu yangspecial untuknya. Mungkin ada satu hari, si isteri bangun sahaja dari tidur, sarapan telah pun disiapkan dan baju telah dijemur, pasti senyuman akan terukir di bibirnya. 

3. Isteri ingin dipuji 

Wanita mana yang tidak rasa happy bila dipuji? Selepas semua pengorbanannya untuk keluarga dan anak, isteri anda yang dahulunya cantik berseri, semakin hari semakin penat dan tidak bermaya wajahnya. Pujilah dia atas jasa yang telah dia lakukan. 

Ada juga kes si isteri tukar fashion rambutnya semata-mata untuk memberi kelainan pada suami tersayang. Bila suami pulang dari tempat kerja, penat melaram buka pintu ambilkan beg, tetapi si suami terus masuk bilik baring tidak sedar pun akan perubahan yang si isteri lakukan. Wahai kaum Adam, alertlah. Walaupun perkara itu kecil, ianya sangat bermakna buat isteri anda. 

4. Isteri cemburu 

Ini memang tidak dapat dielakkan. Janganlah anda bandingkan isteri anda dengan perempuan lain, tidak kisahlah selebriti mahupun ibu anda. Si isteri ingin menjadi satu-satunya wanita yang anda lihat di mata dan di hati anda. Dia ingin rasa dialah isteri paling istimewa kerana mengahwini anda. Jadi, jagalah kata-kata anda. Janganlah menguris hatinya. 

5. Isteri ingin suami menjadi ketua agama 

Si isteri mahukan seseorang yang boleh memimpinnya ke arah menjadi seorang muslim yang lebih baik, dia perlukan teguran yang membina. Lagi-lagi kalau nasihat itu datangnya dari suaminya sendiri lagi lembut hatinya untuk menerima teguran tersebut. 

6. Sebenarnya isteri tidak suka membebel 

Mesti ramai kaum Adam yang tertawa bila baca point ini bukan? Hakikat! Bahawa si isteri tidak gemar untuk membebel kepada anda, tetapi adakalanya anda membuatkan si isteri tidak senang hati bila tidak membebel. Contoh, anda pasti sudah biasa duduk rumah bujang, salin baju tinggal sahaja di lantai, nanti-nanti kemaslah bila ada waktu lapang. Ataupun selesai makan terus letak sahaja pinggan mangkuk di singki sampai kering sisa makanan. 

Wahai para suami diluar sana, anda telah berumah tangga, perlulah mengambil tanggungjawab sebagai seorang suami. Isteri anda sudah penat kemas rumah, pastikan rumah kelihatan bersih dan tersusun. Benda paling kecil anda boleh tolong ialah senangkanlah sedikit kerjanya. Baju letaklah ke dalam laundry basket, pinggan lepas makan si isteri tidak minta pun basuh semua, hanya basuh yang part anda pun sudah cukup bagus untuk isteri. 

7. Isteri hanya inginkan keluarga stabil dan bahagia bersama suami tercinta 

Bila si isteri setuju untuk mengahwini anda, mereka bukanlah ingatkan perkara ini main-main seperti masa kita kecil dahulu main pondok-pondok. Si isteri memang sudah bersedia untuk mengambil tanggungjawab sebagai seorang isteri dan bakal ibu. Anda sebagai suami haruslah bekerjasama dengan isteri anda untuk membina mahligai cinta yang paling kukuh dan bahagia. 

Sunday, 26 April 2015

PESANAN BUAT SUAMI



PESANAN BUAT SUAMI - SILA SHARE UTK SUAMI ANDA

1-Selalu menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.

2- Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.

3-Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda..

4-Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga.. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing n berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.

5-Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk utk isteri. Jangan bedal semua sampai turn isteri yang tinggal cuma ekor ikan sekerat, janggut sotong dan ekor taugeh. Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritau isteri dulu, kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi maggi saja.

6-Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu. Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang, bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

7-Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masaalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami “degil” tak nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong.

8-Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah guna cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang simpan balik ditempat asal, dah berak flush. Susah sangat ke nak buat macam tu? Semua nak kena ajar ke?

9-Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.

10.Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate, jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?

11-Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur? Jiran sebelah rumah awak?

12-Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya.

13-Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama. Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga. Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk NERAKA tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga.Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz.

14-Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali

15-Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Domain powered by Pakar Niaga