Masa depan sebagai lelaki



Suami dapat gaji bersih RM3,000.00 terus buat internet banking bayar:
- Bil air RN30.00.
- Duit rumah RM700.00.
- Duit kereta RM700.00.
- Bil telefon suami dan isteri RM200.00.
- Bil elektrik RM170.00.
- Ansuran motor kapcai RM150.00.
- Yuran Tuisyen anak RM150.00.
- Tukar RN150.00 duit pecah seringgit-seringgit untuk belanja sekolah anak anak untuk sebulan.
Jumlah Keseluruhan Habis dibelanjakan RM2,250.00.

Lalu berbekalkan duit baki gaji RM750.00 balik ke rumah jemput isteri dari tempat kerja, terus disambut dengan isteri satu soalan,
'Hari ni hari gaji abang kan? Jom pergi beli barang dapur. Banyak dah habis sambil bawak bebudak makan luarlah mlm nie! Sebab I tak laratlah nak masak hari nie.. Lagipun, bebudak pun esok hari sabtu cutikan?'.

Suami mengangguk lemah terpaksa setuju demi anak dan isteri.

Sampai di rumah disambut pulak dgn anak yang bongsu..
'Ayah.. Cikgu adik cakap ari Isnin, Cikgu nak RM20.00 untuk beli baju sukan yang baru.."

Isteri spontan menyampuk..
'Mintak kat ayah.. Ayah baru dapat gaji..'

Sambil itu, anak yang sulung pula mencelah..
'Ayah.. Kakak pun nak duit RM30.00 hari isnin nie.. Untuk beli Buku Rujukan.. Dah dekat nak periksa nie..'

Si suami terus mengeluarkan RM50.00 untuk anak bongsu dan anak sulong. Tinggal baki gaji RM700.00 (Baru hari pertama terima gaji tu..!!!).

Kemudian, selepas maghrib berangkatlah anak beranak ke kedai untuk makan dan berbelanja barang dapur. Sebelum itu suami singgah isi minyak kereta RM50.00 (Baki gaji RM650.00) langsung ke kedai makan dan makanlah anak beranak tersebut dgn bil makan berjumlah RM50.00 (Baki gaji RM600.00).

Setelah itu langsung pergi berbelanja barang dapur dengan jumlah RM250.00 (Baki gaji RM350.00) untuk beli barang kering dan RM50.00 (Baki gaji RM300.00) untuk beli barang basah.

Setelah semuanya selesai, pulanglah keluarga tersebut ke rumah dengan suami hanya tinggal gaji yang baru dapat pagi tadi sebanyak RM300.00 sahaja.

Maka tidurlah si suami dengan mata yang terkebil-kebil mengenangkan baki duit (Yang tinggal baki hanya RM300.00 dari jumlah gaji bersih RM3,000.00) dalam beberapa jam sahaja dapat gaji tadi.

Esoknya, pagi Sabtu, isteri suruh si suami belikan roti canai untuk sarapan pagi. Suami pun pergilah beli dengan modal RM5.00 dan surat khabar RM1.50 (Baki gaji RM293.50).

Manakala menjelang petang, si isteri dan anak-anak ajak suami jalan-jalan di Pasar Malam Jalan TAR sempena Malam Minggu. Si suami ikutkan jugak dalam keadaan dilema bagi menjaga hati isteri dan anak-anak. Terpaksa tambahkan lagi minyak kereta sebanyak Rm30.00 (Baki gaji RM263.50).

Sesampai di Jalan TAR, si isteri berkenan dengan Tudung Bawal berharga RM15.00 mintak dibelikan. Suami pun keluarkan duit bayar (Baki gaji RM248.50) .

Kemudian bila ke depan sedikit, bahagian pakaian kanak-kanak pula nampak baju tidur anak-anak yang berharga RM15.00 sehelai. isteripun selamba berkata..
'Bang.. Baju tidur bebudak ni pun dah lusuh. Belikan diaorang yang baru nie. Murah jer.. RM15 hengget..'

Suami pun keluarkan lagi RM30.00 untuk baju tidur anak-anak (Baki gajiRM218.50).

Lalu terus pulang ke kereta untuk balik kerumah bersama-sama. Tetapi dalam perjalanan nak pulang, anak-anak merengek dahaga dan lapar, mintak singgah di kedai makan untuk makan malam. Sang ayah kesiankan degan rengekan anak pun singgah lah di Kedai Makan Tomyam dan makan dengan membayar RM30.00 lagi. Jumlah keseluruhan baki yg tinggal selepas 48 jam dapat gaji ialah RM218.50.

Esok hari Ahad. Isteri suruh pergi kedai pagi-pagi untuk belikan santan dan sedikit ikan bilis untuk masak nasi lemak sebagai sarapan pagi. Suami bermodalkan lagi RM7.00 dan RM1.50 untuk suratkhabar. Tinggallah duit gaji genap RM210.00.

Malamnya pulak, beri pada isteri Rm150.00 untuk belanja makan dia di pejabat atas dasar nafkah kepada isteri tercinta!!!

Maka bermulalah pagi hari Isnin si suami dengan berbekalkan modal baki gaji hari jumaat kelmarin sebanyak RM60.00 untuk isi minyak motor dan makan di pejabat, serta menghitung hari lagi untuk ke 25 hb/26 hb yang akan datang samada sampai atau tidak??

Selang seminggu selepas itu, pada hujung minggu isteri ajak balik kampung melawat ibu ayah dia di kampung. Suami katakan dengan muka sedih...
'... Tidak ada modal. Tinggal baki gaji RM60 Hengget je nak buat modal hidup sampai hujung bulan nie...'

Lalu isteri menjawab dgn sinis..
'.. Kalau ajak balik kampung saya je, tak de duit.. Kalau ajak balik kampung saya je, Abang kata tak de duit.. Mana pergi duit gaji abang selama nie? Tak kan lah baru seminggu gaji tinggal baki 60 hengget? Sudah tak berduit.. Abang ada simpan pompuan lain ke..?"

Terpinga-pinga suami.. Confused..!! Blurred..!! Nak dijawab, jadi perang.. Nak diceritakan yang sebenar nanti, disalahkan balik, kata kita mengungkit hanya sebabkan belanjakan tudung RM15.00 tu...

Begitulah realiti kehidupan seorang suami yang penyabar demi melaksanakan amanah dan tanggungjawab.

p/s: Kepada yang masih bujang, sudah bersediakah anda untuk menghadapi situasi sebegini?

** Masa Depan Itu Dibeli Oleh Masa Sekarang.

Kredit - fb El Azman

Ulasan

  1. Itu gaji RM3000 sebulan. Macam mana kalau gaji kurang dari RM2000 macam mana la nak survive hari yang mendatang. Harga barang semua mahal. Hmm kesian pada suami mebmbanting tulang empat kerat nak bagi makan sesuap nasi untuk anak isteri. Terkedu saya baca. Terima kasih atas perkongsian ni ye

    BalasPadam
  2. seram kehidupan berkeluarga ni. Tak semua mampu tanggung amanah besar ni

    BalasPadam
  3. تعمل شركة اللمسه في مكافحة الحشرات مثل النمل والصراصير وجميع انواع الحشرات بأبها الان ، وتعتبر شركة اللمسه من اشهر شركات مكافحة الحشرات في السعودية , لدينا عمالة مدربة ومتخصصة المواد المستخدمة فى مكافحة الحشرات غير ضارة على الانسان وليس لها روائح نعمل بدون مغادرة المنزل نعمل على راحة عملائنا .
    شركة رش مبيدات بالخرج
    شركة مكافحة حشرات بالخرج
    شركة مكافحة النمل الابيض بالخرج
    شركة رش مبيدات بأبها
    شركة مكافحة حشرات بأبها
    شركة مكافحة النمل الابيض بأبها
    شركة رش مبيدات بنجران
    شركة مكافحة حشرات بنجران
    شركة مكافحة النمل الابيض بنجران

    BalasPadam
  4. تعمل شركة اللمسه في مكافحة الحشرات مثل النمل والصراصير وجميع انواع الحشرات بأبها الان ، وتعتبر شركة اللمسه من اشهر شركات مكافحة الحشرات في السعودية , لدينا عمالة مدربة ومتخصصة المواد المستخدمة فى مكافحة الحشرات غير ضارة على الانسان وليس لها روائح نعمل بدون مغادرة المنزل نعمل على راحة عملائنا .
    شركة رش مبيدات بالخرج
    شركة مكافحة حشرات بالخرج
    شركة مكافحة النمل الابيض بالخرج
    شركة رش مبيدات بأبها
    شركة مكافحة حشرات بأبها
    شركة مكافحة النمل الابيض بأبها
    شركة رش مبيدات بنجران
    شركة مكافحة حشرات بنجران
    شركة مكافحة النمل الابيض بنجران

    BalasPadam
  5. نحن شركة كبرى فى مكافحة الحشرات ولدينا خبرة كبيرة فى مكافحة الحشرات, تحت يد فريق متخصص من العمالة المدربة وافضل الاجهزة , نستخدم افضل ادوات مكافحة الحشرات التى لا تؤثر على الانسان وبدون مغادرة المنزل, نطمح بأن نلبى احتياجات جميع عملائنا فلا تتردد في الاتصال بنا وأن تكون احد عملائنا المميزين.
    شركة رش مبيدات بالدوادمي
    شركة مكافحة حشرات بالدوادمي
    شركة مكافحة النمل الابيض بالدوادمي
    شركة رش مبيدات بخميس مشيط
    شركة مكافحة حشرات بخميس مشيط
    شركة رش مبيدات بالقصيم
    شركة مكافحة حشرات بالقصيم
    شركة رش مببيدات بالافلاج
    شركة مكافحة حشرات بالافلاج
    شركة رش مبيدات بالرياض

    BalasPadam
  6. اللمسه لمكافحة جميع انواع الحشرات نعمل دائما على راحة عملائنا نحن من افضل الشركات فى بالخبر وذلك بشهادة عملائنا , نعمل على مكافحة جميع انواع الحشرات في الشركات والنوادى والمصانع والمنازل والمجالس نقضى عليها تماما بدون مغادرة المنزل او الشركة وبدون روائح كريهة ومتعبة للأسرة , لا تتردد ابدا بأن تكون واحدا من عملائنا المتميزون
    شركة رش مبيدات بحوطة بنى تميم
    شركة مكافحة حشرات بحوطة بنى تميم
    شركة رش مبيدات برماح
    شركة مكافحة حشرات برماح
    شركة رش مبيدات بالمزاحميه
    شركة مكافحة حشرات بالمزاحميه
    شركة رش مبيدات بجازان
    شركة مكافحة حشرات بجازان
    شركة رش مبيدات ببيشه
    شركة مكافحة النمل الابيض بالرياض


    BalasPadam
  7. هل تعاني من الحشرات الموجودة في منزلك او شركتك او مصنعك ، لا تقلق ابدا بعد اليوم فهذه المشكلة حلها يسير مع شركة دهب أفضل شركات مكافحة الحشرات في السعودية الان تقدم خدماتها يمكنك الاتصال بنا وطلب خدمة مكافحة الحشرات الان وتخلص من اضرار هذه الحشرات تماما .
    شركة مكافحة حشرات ببيشه
    شركة رش مبيدات بالجوف
    شركة مكافحة حشرات بالجوف
    شركة رش مبيدات بالعينه
    شركة مكافحة حشرات بالعينه
    شركة رش مبيدات بالدمام
    شركة مكافحة حشرات بالدمام
    شركة مكافحة نمل ابيض بالدمام
    شركة مكافحة حشرات بالرياض

    BalasPadam

Catat Ulasan