Arab saudi berkerjasama dengan amerika

by - Disember 13, 2017

Ramai yang kecam apabila Najib perdana menteri Malaysia bekerjasama dengan Donald Trump yang menganggap Trump merupakan anti islam yang kejam dan tidak patut berkerjasama.

Tetapi Negara islam Arab Saudi pula hari ini berkerjasama dengan Trump. Putera Mahkota Saudi, Mohammad bin Salman telah ditemani oleh sepupunya sendiri ahli perniagaan terkaya arab saudi Putera Mutaib bin Abdullah dan gabenor Putera Turki bin Abdullah.

Antara topik dibincangkan adalah kes rasuah di Arab Saudi yang di reka sendiri oleh menteri Arab Saudi. Orang yang menentang kepimpinan Arab Saudi semua di tangkap tanpa dibicara undang2. Tujuan mereka ditangkap kerana cuba menggulingkan tahta menteri. Menteri juga telah dipercayai menyelewang US17 billon dari duit rakyat Arab Saudi.

Putera Arab Saudi memerlukan hubungan baik dengan Trump supaya hubungan 2 hala terjamin agar Trump menghulurkan bantuan ketenteraan kepada Arab Saudi. Telaga minyak berjumlah $2 trillion juga diberi lampu hijau kepada pasaran utama New York sebagai hubungan baik Amerika dan Arab Saudi terjalin.

Langkah yang diambil oleh menteri Arab Saudi adalah satu perjudian besar. Mungkin pemerintahan beliau akan menjadi kucar kacir. Putera Mahkota Arab Saudi berkata usahasama ini bertujuan bagi memastikan negara Arab Saudi tidak perlu takut pada bantuan ketenteraan dan kedudukannya. Beliau juga berkata Palestine harus lebih terbuka pada Israel. Kembalikan islam dengan terbuka ke arah lebih konsevatif katanya.

Sumber: middle east news

You May Also Like

3 comments

  1. huhu.. adeh ingtkan negara arab tu baik..rupanyaa.. pemimpin arab buat gitu lak. eh bkn ke kalau kt sana kalau wat salah kena hukum pancung ke potong tangan.. iskkkkk

    BalasPadam

google.com, pub-9992573824785365, DIRECT, f08c47fec0942fa0