Catatan

Tunjukkan catatan dari Ogos, 2016

MALAS NAK LAYAN

Imej
Kalau terjumpa seseorang yg berhenti di roundabout tunggu lama x jalan2, buat tak tau jer. Kejadian berlaku di kawasan shah alam!

Pagi tadi seorang anggota polis yg menaiki motosikal berkuasa tinggi, berasa hairan kerana ada seorang mat moto berhenti di tgah jalan berhadapan roundabout.. wlaupun dah agak lengang  kerana takde kenderaan di round about tersebut mat moto itu masih tak jalan2. Kerana curiga, polis itupun menahan mat moto tersebut dan menyuruhnya ke tepi...

Abg Polis :- Ok..bagus.. ic..lesen.. roadtax sume engko ada, tp aku musykil .. nape ko tak jalan, sedangkan keadaan dah selamat?

Mat moto:- Begini encik, saya sesat tadi.. saya nak pergi beraya di Sek 24 uptown Shah Alam, td mase saya tanye org, diaorang ckp ikut roundabout ni kul 12, skrg baru kul 11:38 encik,  jdi lom leh jalan la kan?

Abg Polis :- Lantak ko la.. malas aku nak layan.. ( sambil memecut motonya)...

Wakakakakaka...

BOLEH CUBA SIS

Imej
kalau sis hamil.. apakata cuba susu khalish, susu yg Raja Farah minum ikhtiar kehamilan dan kini semasa beliau hamil..

tahu tak kelebihan utk ibu hamil?

kalau sis nk tahu, susu kambing sebenarnya dpt membantu meningkatkan HB org yg mengandung..

kenapa kadar HB penting utk ibu hamil?

sebabnya HB mempunyai kandungan protein di dalam sel darah merah, mengandungi zat besi yg tinggi, dan juga utk membantu peredaran oksigen ke seluruh tubuh badan termasuklah janin di dalam kandungan..

insha Allah dgn kombinasi gabungan susu kambing + koko + kurma yg kami ada.. kadar bacaan HB dpt ditingkatkan..

dan kalau sis nk tahu lagi, buah kurma mempunyai kandungan asid folik / folat secara semulajadi yg penting utk pertumbuhan sel dan perkembangan embrio.

sebab itu sgt penting utk mempunyai asid folik / folat yang cukup di dalam badan semasa mengandung..

sangat sesuai untuk diamalkan oleh setiap wanita yg hamil.. digalakkan utk mula minum dari peringkat awal kehamilan sampai lah di saat kelahiran bayi..

dan l…

KISAH BENAR SI PENJUAL TAUHU

Imej
Ada seorang penjual tauhu yg setiap hari dia menjual dagangannya ke pasar. Untuk sampai  ke pasar, ia perlu naik kenderaan awam.

Manakala untuk sampai ke jalan raya, dia perlu melalui pematang sawah.

Setiap pagi dia selalu berdoa kepada Tuhan agar dagangannya habis dijual

Begitulah setiap hari, sebelum berangkat berdoa terlebih dahulu dan pulang sebelah petang. Dagangannya selalu habis.

Suatu hari, ketika dia melalui sawah hendak menuju jalan raya utk naik kenderaan awam, tiba2 dia terjatuh ke dalam sawah...
Habis semua tauhu jatuh ke sawah, hancur dan berselerak. Bukan shj untung, modal pun habis.
Dia mengeluh kepada Tuhan, bahkan "menyalahkan" Tuhan, mengapa dia diberi cubaan  seperti ini? Padahal dia selalu berdoa setiap pagi.

Akhirnya dia pun pulang tidak jadi berniaga hari itu.

Tapi dua jam kemudian dia mendengar khabar, bahwa kenderaan yg disewanya setiap hari pada pagi berkenaan telah jatuh ke dalam gaung. Semua penumpangnya terkorban ! Hanya dia satu2nya bakal pen…

KITA TAHU TAPI KITA TAK PEDULI

Imej
Kita mengetahui, solat secara berjemaah itu adalah sunnah, mendapat lebih 27 darjat lebih berbanding solat bersendirian. Tetapi ruginya kita masih tidak mampu untuk berjemaah di masjid atau surau.

Kita mengetahui, bahawa ucapan "Subhaanallaahi wa bihamdihi" sebanyak 100 kali dalam sehari akan menghapuskan dosa-dosa kita, walaupun dosa kita sebanyak buih di lautan. Akan tetapi sayang, Berapa banyak hari kita yang berlalu tanpa kita mengucapkannya sedikitpun.

Kita mengetahui, bahawa pahala dua rakaat Dhuha setara dengan pahala 360 sedekah, akan tetapi sayang, hari berganti hari tanpa kita melakukan solat Dhuha.

Kita mengetahui, bahawa orang yang berpuasa sunnah kerana Allah satu hari saja, akan dijauhkan wajahnya dari api neraka sejauh 70 musim atau 70 tahun perjalanan. Tetapi sayang, kita tidak mahu menahan lapar.

Kita mengetahui, bahawa siapa yang menjenguk orang sakit akan diikuti oleh 70 ribu malaikat yang memintakan ampun untuknya. Tetapi sayang, kita belum juga menjenguk sat…

HEBATNYA AIR

Imej
HEBATNYA AIR : 💦💦💦

Dahaga .. cari air..
Mandi .. cari air..
Masak .. cari air..

Kenapa tidak kita contohi air?
Dicincang tiada putus.
Di bakar tiada hangus.
Di mana duduk ikut acuan.
Mengalir ikut arus.

Ikut hukum Allah.
Ikut aliran.
Tiada mudik ke hulu.
Tiada terbang ke langit.

Belajarlah dari air.
Taat pada hukum Allah.
Nampak lemah.
Nampak cair.

Api marak .. airlah pemadam.
Pokok layu .. airlah disiram..

Berlembutlah seperti air.
Berjuanglah seperti air.
Lembut belum tentu kalah.

Lihatlah air.
Setitik demi setitik menimpa batu,
Akhirnya berlubang jua si batu...

Biar hati seperti air.
Biar sejuk biar tenang.
Tampak lembut, tampak cair.
Kemenangan tetap milik air...

Jangan seperti batu.
Keras dan kaku.
Terhempas pecah berderai.
Pecah bersepai...

Berjuanglah seperti air..
Dicincang tiada putus.
Dibakar tiada hangus.

SELAMAT BERJUANG SEPERTI AIR. 💦💦💦

SUMBER - telegram.me/mizisempoi.com

KATAKANLAH KITA DAH MATI

Imej
_Katakanlah kita dah mati, kalau Allah bg kita peluang utk hidup balik dan boleh buat satu amalan sahaja, apakah amalan yang  kita akan buat?_

_Adakah solat?? Baca Quran? Selawat? Sedekah? Atau puasa?_
_Mari kita baca jawapannya..._
------------------------------------------------

_Kupasan Kitab Ziarah ke Alam Barzakh (Al Imam Jalaluddin As-Suyuti)_

_*KENAPA SI MATI LEBIH MEMILIH UNTUK BERSEDEKAH SEANDAINYA DIA DIKEMBALIKAN KE DUNIA?*_

_*Satu*_
 _Sebagaimana firman Allah, "...wahai Tuhanku, alangkah baiknya Engkau lambatkan kedatangan ajalku ke suatu masa yg sedikit saja lagi, supaya aku dpt bersedekah....." -(surah al munafiqun:10)_

_👳✏️Sedangkan dia tidak pun berkata "supaya aku dapat mengerjakan umrah" atau "supaya aku dpt solat" atau "supaya aku dpt berpuasa"?_

_👳✏️Seorang ulama berkata, "Tidaklah seseorang yg tlh mati itu menyebut utk bersedekah melainkan kerana kehebatan pahala yg telah dilihatnya selepas kematiannya.."_

_*Dua*_
_Maka he…