peristiwa israk dan mikraj

by - Mei 10, 2016



BERSEMPENA dengan seluruh umat Islam menyambut peristiwa Israk dan Mikraj, perlu mengembalikan ingatan mereka kepada Baitul Maqdis, kiblat pertama umat Islam. Tempat penghujung Israk dan bermulanya Mikraj, merupakan salah satu daripada tempat suci umat Islam yang disebut oleh Nabi SAW, di dalam hadis-hadis yang banyak.

Diketahui pada hari ini, ditakluk oleh Zionis Yahudi yang telah berjaya menegakkan negara haram Israel, hasil daripada kelemahan umat Islam sendiri apabila mereka meninggalkan keperkasaan mereka dengan Islam, sebagaimana yang ditegaskan oleh Amirul Mukminin Umar Al-Khattab R.A, ketika menyaksikan pembukaan Baitul Maqdis dan pembebasannya daripada Rom Byzantine. Antara lain, Saidina Umar menegaskan

"Kita adalah umat yang dikurniakan kemuliaan oleh Allah dengan Islam. Sekiranya kita mencari kemuliaan lain daripada Islam, nescaya kita menerima hukuman penghinaan daripada Allah SWT."

Kita menyaksikan apabila umat Islam mengabaikan amanah menegakkan Islam, apabila mereka tidak melaksanakan Islam dengan sepenuhnya, dengan sebab dipengaruhi oleh penjajahan di zaman mutaakhir, tercetusnya semangat kebangsaan yang memecahkan umat Islam diantara satu sama lain, sehingga Palestin dapat dirampas dengan mudah. Berlakulah kelemahan yang telah diberi amaran oleh Nabi SAW.

Kita menyaksikan pada hari ini, kota suci Baitul Maqdis ditakluk oleh rejim Zionis, Israel. Namun kita menyaksikan apa yang telah diberitahu oleh Nabi SAW dalam Hadis Riwayat Imam Ahmad:

"Akan tetap ada di kalangan umat aku, kumpulan yang berdiri tegak dengan megah, menzahirkan Islam, mereka tidak boleh dihapuskan oleh kalangan yang mengecewakan mereka sehingga datangnya urusan Allah."

Lalu para Sahabat bertanya:

"Siapakah mereka itu wahai Rasulullah?"

Jawabnya:

"Mereka yang penduduk Baitul Maqdis dan di sekitar Baitul Maqdis."

Kita menyaksikan berlakunya intifadha di kalangan rakyat Palestin dengan semangat Islam yang berkobar. Setelah mereka menyaksikan kegagalan golongan Nasionalis Arab, menunaikan tanggungjawab mereka, dalam masa yang sama kita melihat banyak negara Arab mengecewakan intifadha ini, bahkan sampai peringkat ada yang berusaha dan bersekongkol dengan musuh-musuh Islam yang dipengaruhi oleh Zionis supaya menghentikan intifadha.

Mengadakan hubungan diplomatik dengan Israel, mengemukakan solusi ataupun cadangan dua negara, satu untuk Palestin, satu untuk Yahudi. Sedangkan Palestin adalah bumi anbiya', bumi Islam yang tidak seharusnya diserahkan kepada kuasa pemerintahan yang lain.

Hanya Islam yang layak memerintah Palestin yang diizinkan kepada masyarakat majmuk.

Dengan sebab itu, umat Islam mestilah peka dan sedar akan tanggung jawab ini khususnya di saat mereka memperingati peristiwa Israk dan Mikraj.

Bukan sahaja memperingati kisah cerita Israk dan Mikraj, dalam masa yang sama hendaklah memahami kedudukan Baitul Maqdis kepada umat Islam yang wajib dipertahankan.

You May Also Like

1 comments

google.com, pub-9992573824785365, DIRECT, f08c47fec0942fa0