RENUNG-RENUNGKAN SELAMAT BERAMAL

by - Oktober 01, 2013



Wang kertas RM1 dan RM100 diperbuat dari kertas yg sama dan diedarkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM). Ketika dicetak, mereka. bersama, tetapi berpisah di bank dan beredar di masyarakat. Bagaimanapun, 4 bulan kemudian mereka bertemu semula secara tidak sengaja di dalam dompet seorang pemuda. Maka mereka pun berbual: Wang RM100 bertanya kepada RM1; "Kenapa badan kamu begitu lusuh, kotor dan berbau hamis?" RM1 menjawab; "Kerana sebaik saja aku keluar dari bank, terus ke tangan orang bawah daripada buruh, penjaja, penjual ikan dan di tangan pengemis." 

Lalu RM1 bertanya balik kepada RM 100; "Kenapa kamu kelihatan begitu baru, rapi dan masih bersih?" RM100 menjawab; "Kerana sebaik saja aku keluar dari bank, terus disambut perempuan cantik, dan beredarnya pun di restoran mahal, di kompleks membeli-belah dan juga hotel berbintang serta keberadaanku selalu dijaga dan jarang keluar dari dompet." Lalu RM1 bertanya lagi; "Pernahkah engkau berada di tempat ibadah?" RM100 menjawab; "Belum pernah" RM1 pun berkata lagi; "Ketahuilah walaupun aku hanya RM1, tetapi aku selalu berada di seluruh tempat ibadah, dan di tangan anak-anak yatim piatu dan fakir miskin bahkan aku selalu bersyukur kepada Tuhan. Aku tidak dipandang sebagai sebuah nilai, tetapi adalah sebuah manfaat."

Lantas menangislah RM100 kerana berasa besar, hebat, tinggi tetapi tidak begitu bermanfaat selama ini.Semoga cerita ini memberi pengajaran kepada kita semua. Syaitan berkata: 1. Orang Islam yg mendengar azan tetapi tidak segera menunaikan solat adalah 'Bapaku' . kecuali wanita. 2. Orang Islam yg suka membazir pada perkara yg tak berfaedah adalah 'saudaraku' . 3. Orang yg rukuk & sujud mendahului imam adalah 'anakku' . 4. Wanita yg marah2 ketika ada tetamu di rumah nya adalah 'ibuku' . 5. Wanita Islam yg tidak memakai tudong adalah 'istriku' . 6. Orang Islam yg makan tanpa membaca bismillah terlebih dahulu adalah 'anakku' . 7. Orang yg tidak suka berkongsi msg ini dengan saudara islam yg lain adalah 'sahabatku' . 8. Orang islam yg suka berkongsi msg ini dengan saudara islam yg lain adalah 'MUSUHKU' . maka mari lah kita jadi 'musuh' syaitan dengan berkongsi massage ini dengan saudara islam yg lain..semoga kita sentiasa dalam lindungan Allah jua.. Aamiin Kenapa kita tidur kalau Allah memanggil ? 

Tapi sanggup tahan mengantuk saat menonton filem selama 3 jam? Kenapa kita bosan saat baca al- qur'an? Melainkan kita lebih rela membaca timeline twitter, wall facebook, novel atau buku lain? kenapa kita senang sekali mengabaikan pesan dari Allah? Tapi kita sanggup memforward pesan yang aneh-aneh ? Kenapa masjid semakin kecil ? Tapi bar dan club? semakin besar? Kenapa kita lebih sangat menyembah ARTIS? Tapi sangat susah untuk menemui ALLAH? 

Pikirkan itu, Apakah anda akan mem forward pesan ini? Apakah anda akan abaikan pesan ini karena takut di tertawakan dengan yang lain ? Allah Berkata: "Jika kamu menyangkal Aku di depan teman-teman mu, Aku akan menyangkal kamu pada saat hari penghakiman..." Ada 2 pilihan untuk anda. 1. Biarkan didalam bacaan anda tanpa bermanfaat buat org lain. 2. Anda sebarkan pada semua kenalan anda.. Rasulullah SAW bersabda, "Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkan, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.. SUBHANALLAH..! selamat beramal..

You May Also Like

11 comments

  1. insyallah..benda yang baik..amat perlu untuk dikongsi..

    BalasPadam
  2. marilah kita sama2 bermuhasabah...great piece of sharing mizi...

    BalasPadam
  3. entri yg membuka minda dan hati. :)

    BalasPadam
  4. cukup mendlam makan cerita ini..semoga menjadi pengajaran buat kita semua..tapi pernah kah kita terfikir..kemana banyak2 duit yg kita duk belanja tu pergi..hu3

    BalasPadam
  5. Nilai yang kita tidak sedar . bersyukurlah walau hanya dapat bersedekah dengan rm 1 je ...

    BalasPadam
  6. perhhhh,

    im wordless. T_T nanges

    BalasPadam
  7. moga kita sentiasa ikhlaskan hati bersedekah
    kisah yg bagus untuk kita renungkan bersama
    yumida isi tabung Nuffnang sini...selamat menabung :)

    BalasPadam
  8. Boleh Saudara Sertakan Rujukan Bagi Setiap Kata-kata Syaitan Tersebut:

    No. 1 - No. 8

    Terima Kasih :)

    BalasPadam
  9. Wow, amazing blog layout! How long have you been blogging for?
    you make blogging look easy. The overall look of your web site is magnificent, let alone the content!


    My homepage ... easy ad builder

    BalasPadam

google.com, pub-9992573824785365, DIRECT, f08c47fec0942fa0