AGAMA SAYA SURUH MENGHORMATI AGAMA LAIN

by - Mei 11, 2013


Perkauman biasanya ditakrifkan sebagai pandangan, amalan dan tindakan yang mencerminkan kepercayaan bahawa manusia terbahagi kepada kumpulan-kumpulan yang berbeza dipanggil biologi kaum dan bahawa ahli-ahli kaum tertentu berkongsi ciri-ciri tertentu yang membuat kumpulan yang secara keseluruhannya kurang wajar, lebih wajar, lebih rendah atau lebih tinggi. Takrifan sebenar perkauman adalah kontroversi kedua-duanya kerana terdapat sedikit perjanjian ilmiah tentang maksud konsep "bangsa", dan kerana terdapat juga sedikit persetujuan mengenai apa yang tidak dan tidak mengandungi diskriminasi. 


Pengkritik berhujah bahawa istilah yang digunakan secara berbeza, dengan tumpuan kepada prasangka itu oleh orang kulit putih, dan menentukan pemerhatian semata-mata perbezaan kaum sebagai perkauman. Beberapa definisi menerangkan bahawa apa-apa andaian bahawa tingkah laku seseorang akan dipengaruhi oleh pengkategorian kaum bersifat perkauman, tidak kira sama ada tindakan itu sengaja berbahaya atau penindasannya. 

Definisi lain hanya termasuk bentuk sedar malignan diskriminasi. Di antara soalan-soalan tentang bagaimana untuk menentukan perkauman adalah persoalan sama ada untuk memasukkan bentuk diskriminasi yang tidak disengajakan, seperti membuat andaian mengenai keutamaan atau kebolehan orang lain berdasarkan stereotaip perkauman, sama ada untuk memasukkan bentuk simbolik atau diinstitusikan diskriminasi seperti peredaran stereotaip etnik melalui media, dan sama ada untuk memasukkan dinamik sosio-politik stratifikasi sosial yang kadang-kadang mempunyai komponen kaum. 

Beberapa definisi perkauman juga merangkumi tingkah laku diskriminasi dan kepercayaan berdasarkan stereotaip budaya, bangsa, etnik, kasta, atau agama. Perkauman dan diskriminasi kaum sering digunakan untuk menggambarkan diskriminasi atas dasar etnik atau budaya, bebas sama ada perbezaan ini digambarkan sebagai kaum. 

Menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa konvensyen Syarikat, tidak ada perbezaan antara istilah diskriminasi kaum dan diskriminasi etnik, dan keunggulan berdasarkan perbezaan kaum adalah saintifik palsu, keji dari segi moral, sosial yang tidak adil dan berbahaya, dan bahawa tidak ada justifikasi untuk diskriminasi kaum, dalam teori atau dalam amalan, di mana sahaja. Dalam sejarah, perkauman telah menjadi sebahagian utama menjadi asas politik dan ideologi genocides seperti Holocaust, tetapi juga dalam konteks kolonial seperti booms getah di Amerika Selatan dan Congo, dan dalam penaklukan Eropah Amerika dan penjajahan Afrika, Asia dan Australia. 

Istilah "diskriminasi perkauman" bermaksud apa-apa perbezaan, pengecualian, sekatan, atau keutamaan berdasarkan bangsa, warna kulit, keturunan atau asal-usul kebangsaan atau etnik yang mempunyai tujuan atau kesan membatalkan atau merosakkan keseronokan pengiktirafan, atau menjalankan, pada yang sama kedudukan, hak-hak dan kebebasan asasi manusia dalam bidang politik, ekonomi, sosial, budaya atau mana-mana lain dalam kehidupan awam.

You May Also Like

1 comments

  1. Of course rolex replica will probably physical appearance want actual cigarettes, still it's good to recognise that duplicate devices quickly won't go on in the event that bona fide. If your main buying new replica watches uk, go and visit great Invicta keep an eye on analyze, and watch those that earn all the structure. A fabulous budget allowed should frequently draw you for selecting stuff you’re able to sole easily afford. Make sure you set in place all the budget allowed that you're most likely ready to sow in all the keep an eye on that you'll decide to buy. This approach will let will not use very much in a confident problem. The first couple essential that you be aware of several things to the items which you want to invest in. Once you arrange to make a rolex replica uk, make sure you check out helpful hints remarked above for one to enjoy a help for selecting the best a that one can experience. Finding the time to decide upon just how much finances you can be in a position and additionally willing to use is really important in the case of buying all the replica watches sale this really is befitting you will and also you could be pleased with. An alternative matter to decide upon is normally the things supplier you will wish to make sure you continue with. A lot of designs are known for confident hublot replica sale which usually set in place individuals beyond many people. All of these devices can be set by means of stones and additionally are constructed of your old watches.

    BalasPadam

google.com, pub-9992573824785365, DIRECT, f08c47fec0942fa0