Terry membersihkan caj penyalahgunaan kaum

by - Julai 13, 2012

Ketua Majistret Howard Riddle mendapati kapten 31 tahun Chelsea tidak bersalah pada akhir perbicaraan selama lima hari di Mahkamah Majistret Westminster, berkata ia adalah keputusan yang hanya dia boleh sampai.

Terry telah dilucutkan daripada kapten England pada bulan Februari atas dakwaan-dakwaan tersebut. Akibatnya, Fabio Capello meletakkan jawatan sebagai pengurus England, hanya beberapa bulan sebelum England, pertahanan Terry termasuklah, bersaing di Kejohanan Eropah 2012.

Beliau dituduh menggunakan cerca perkauman terhadap Queens Park Rangers pemain Anton Ferdinand semasa perlawanan antara Chelsea dan QPR pada 23 Oktober tahun lepas.

Terry menafikan telah melakukan kesalahan ketenteraman awam perkauman diburukkan lagi. Dalam keputusan yang ditunggu, Riddle berkata bahawa selepas menimbang keterangan itu adalah "sangat tidak mungkin" Ferdinand menuduh Terry di padang memanggilnya perkataan dalam soalan.

"Bagaimanapun, saya menerima bahawa ia adalah mungkin bahawa Encik Terry percaya pada masa itu, dan percaya kini, bahawa tuduhan sedemikian telah dibuat," kata Riddle.

 "Bukti-bukti pendakwaan kepada apa yang dikatakan oleh Encik Ferdinand pada takat ini tidak kukuh.

"Oleh itu, kemungkinan bahawa apa yang beliau (Terry) berkata tidak bertujuan sebagai satu penghinaan, tetapi sebaliknya sebagai satu cabaran kepada apa yang beliau percaya telah berkata kepadanya.

Dalam satu kenyataan, peguam Terry berkata pemain pertahanan itu telah secara konsisten menjelaskan kedudukan FA, polis dan mahkamah.

"Dia tidak perkauman menyalahgunakan Encik Ferdinand dan mahkamah telah diterima ini. John ingin mengucapkan terima kasih kepada pasukan di sisi undang-undang untuk kerja keras mereka dan keluarganya, kawan-kawan dan Chelsea Football Club untuk sokongan mereka."

Dalam satu kenyataan ringkas, Chelsea berkata mereka menghormati keputusan itu.

"Kami gembira bahawa John kini boleh memberi tumpuan kepada bola sepak dan persiapan pra-musim dengan pasukan."

Ibu bapa Ferdinand enggan mengulas kerana mereka meninggalkan mahkamah.

Pertuduhan telah dibawa oleh Perkhidmatan Pendakwaan Mahkota, pendakwa raya negeri di England dan Wales.

Alison Saunders, ketua pendakwa mahkota untuk London, berkata dalam satu kenyataan: "Dakwaan yang sangat serius di tengah-tengah kes ini adalah satu penderaan kaum.

"Ia adalah pandangan kami bahawa ini bukanlah 'olok-olok' di padang bola sepak dan dakwaan perlu diadili oleh mahkamah.

"Majistret ketua bersetuju bahawa Encik Terry mempunyai suatu kes untuk dijawab, tetapi setelah mendengar semua keterangan beliau dibebaskan Encik Terry kesalahan yang diburukkan lagi perkauman.

"Itu adalah keadilan dilakukan dan kita menghormati keputusan majistret ketua."

You May Also Like

0 comments

google.com, pub-9992573824785365, DIRECT, f08c47fec0942fa0