Guru tahun 2018

APA TINDAKAN IBU BAPA BILA GURU2 BERAZAM MCM NI TAHUN DEPAN??

AZAM GURU 2018

Dengan adanya kes cikgu azizan pada hujung tahun 2017 ini, secara peribadi saya fikir ianya amat tepat pd masanya. Kerana sebelum mula sessi  persekolahan tahun 2018, cikgu2 sudah boleh mencorak cara kerja dan cara mengajar bagi tahun 2018 dan tahun2 seterusnya.

Bagi saya, bila tersebar kes Cikgu Azizan dan sebelum ini seorang cikgu bernama Azizul, ini menguatkan lagi alasan utk saya dan mungkin juga guru2 lain perlu mengubah cara kita bekerja......

Mulai tahun 2018, saya dengan ini.....

.....nak mengajar dengan selamat....

Kalau murid datang ke sekolah nak belajar saya ajar......

Kalau murid tak mau blajar sy tak marah.....

Sebab marah adalah satu bentuk penderaan emosi katanya.....

Kalau murid buat kerja sekolah atau kerja rumah saya semak dan tanda serta betulkan.....

Mana2 murid yg tak bawa buku atau tak buat kerja yang diarahkan..... sy tak marah apatah lagi nak denda ataupun nak merotan....

Malah sy tak akan paksa pelajar bawa buku. Kalau mereka bawa  buku yg dikehendaki, saya akan hargai....
Sebaliknya kalau mereka tak bawa buku, saya biarkan.... tak boleh ditegur atau dimarah kerana itu satu bentuk penderaan emosi pelajar.... nanti akan menyebabkan mereka tak mau/minat datang ke sekolah..... saya juga yang akan disalahkan......

Kalau pelajar berbual atau tidur di dalam kelas semasa saya mengajar pun..... saya biarkan sambil memperlahankan suara saya supaya kondisi mereka tidak terganggu. Kerana apa jua bentuk teguran terhadap kondisi pelajar merupakan satu elemen  gangguan emosi juga.....

kalau ada sentuhaan "body contact" dikira penderaan fizikal atau kes cabul pula.....

Murid datang sekolah dgn sopan..... sy ajar dgn sopan dan dengan hati yg  tulus......

Tapi kalau murid dtg dgn kurang ajar, sy diamkan diri walaupun dalam hati sy berkecil....

Ingat.... kalau sikap biadab pelajar dihadapi dengan tegas, guru dianggap melampau atau kurang ajar. Biadab pelajar ada akta yg melindungi mereka. Tapi ketegasan guru boleh diheret ke kandang mahkamah..... ingat tu!

Daripada saya yang kena saman..... lebih baik saya fikirkan soal makan minum anak2 saya....

Daripada masuk penjara.... lebih baik saya ambil jalan selamat.

Jadi... biarlah...
Yang penting saya dan keluarga saya selamat walaupun saya sedar bahawa restu ilmu itu ada pada guru... Pelajar tak perlukan semua tu sebab mereka ada undang2 yang sentiasa membela dan melindungi mereka..... lagi pun, apa sangat yg ada pada restu guru kerana sebelum exam sekolah akan adakan Majlis Restu Ilmu untuk semua pelajar supaya motivasi mereka meningkat..... tak ada pulak dibuat majlis restu guru bagi mengubat hati guru yang terluka diguris pelajar!

Cukup bulan saya dapat gaji, walaupun orang kata makan gaji buta. Xpe lah. janji saya x masuk penjara. Sbb anak2 saya dan mereka semua nak kena makan kan...

Okay lah itu azam 2018..... Org KPM JPN dan pentadbir SEK jangan dok push sangat guru2 suruh buat kerja itu dan ini ya.... sbb nanti makan diri......
Gambar hanya hiasan saja,

Ulasan

Catat Ulasan