Larangan minum berdiri

by - Januari 28, 2017

TAKE NOTE BAGI YANG SUKA MINUM BERDIRI

Dari kecil kita dilarang makan atau minum dalam keadaan berdiri . Kita disuruh terlebih dahulu duduk sebelum makan atau minum . Kebiasaannya kita ikut je nasihat ni sebab kita anggap itu adalah sebahagian daripada adab makan .

Sebenarnya larangan makan atau minum berdiri mempunyai sebab tertentu dan ianya bukanlah hanya 'adab' semata-mata terutama dari segi kesihatan .

Terdapat hadis yang menunjukkan tegahan minum sambil berdiri iaitu hadis yang diriwayat oleh Muslim .

Dari Anas R.A sesungguhnya Nabi Muhammad melarang minum berdiri .

Hadis ini merupakan hadis yang diriwayatkan oleh muslim di dalam kitab minuman , bab tegahan minum berdiri , hadis yang ke 3771 . Pun begitu , ulama' Feqah menghukumkan hukum minum sambil berdiri adalah makruh .

Bagaimana pula dari sudut sains? 🔍🔎

Menurut pakar perubatan, minum berdiri menyebabkan cecair akan jatuh ke dasar perut dengan laju dan akan melanggar lapisan perut.  Kalau perkara ini sering berlaku dalam jangka masa panjang , akan mnyebabkan perut mnjdi longgar dan jatuh sehingga menyebabkan minuman susah untuk dihadam . Begitu juga makanan .

Wallahua'lam 😊

You May Also Like

3 comments

  1. Nice post..it is very interesting.. Hope you will share with us in future. It is one of the helpful and important thing. Thanks for sharing this.

    BalasPadam
  2. Makruh. Sebab ia boleh mudarat kalau sering dilakukan. Kalau minum duduk pun, kena duduk style bersimpuh tu di mana keadaan perut ada tinggi rendah.
    ..
    Komen Boleh - Kerja Dari Rumah Dengan iLancee

    BalasPadam

google.com, pub-9992573824785365, DIRECT, f08c47fec0942fa0