mencuri sebab nak masak rendang

by - September 18, 2016

Gara-gara mencuri bahan untuk membuat rendang, seorang ibu tunggal dibebaskan dengan bon berkelakuan baik oleh Mahkamah Majistret Seremban, semalam.

Nor Farina Che Ya, 38, dikenakan bon berkelakuan baik selama dua tahun dengan cagaran RM1,500 tanpa penjamin oleh Majistret Rahimah Rahim yang membuat keputusan selepas mendengar rayuannya.

Dia mengaku mencuri di sebuah pasar raya berhampiran Dataran Centrio, Seremban 2, Seremban, sekitar jam 6 petang, pada 5 Ogos lalu, lapor Sinar Harian.

Barang-barang yang dicurinya adalah daun kunyit, daun pandan, serai, daging kambing, syampu rambut, minyak angin, pakaian dalam, seluar dan tudung, semuanya dianggarkan bernilai RM262.86.

Mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan, hukuman maksima yang diperuntukkan adalah 10 tahun penjara dan denda. Bagi kesalahan kedua dan seterusnya pula, pesalah boleh dihukum penjara, denda atau sebatan.

Kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Soo Kok Weng, manakala Nor Farina yang tidak diwakili peguam tidak dapat menahan air mata selepas keputusan dibacakan.

Nor Farina memberitahu mahkamah, dia menghidap diabetes kronik dan mempunyai anak perempuan berusia 10 tahun yang menghidap penyakit hipoglisemia.

Katanya, dia mencari nafkah dengan mengutip dan menjual kotak serta barang lusuh dan menerima bantuan bulanan RM150.

Saya nak buat rendang

"Saya curi daging... curi serai untuk buat rendang... sebab tak mampu," kata Nor Farina dipetik sebagai berkata sambil berlinangan air mata.

Ibu tunggal berusia 38 tahun itu dilaporkan nekad melakukannya perbuatan tersebut walaupun sedar tindakan itu berdosa dalam Islam dan salah di sisi undang-undang susulan tertekan dengan desakan hidup.

“Memang masa buat tu saya tak fikir apa. Saya cuma fikir perut anak yang lapar. Saya kata pada diri sendiri, biarlah saya tanggung dosanya. Apa saya mampu bayar cuma beras pulut yang harganya lima ringgit lebih.

"Macam pakaian tu, saya teringin sangat nak rasa. Bukan untuk saya saja, tapi untuk anak. Saya ambil tudung," katanya kepada pemberita ketika ditemui di luar mahkamah.

Sementara itu, Pengarah JKM Negeri Sembilan, Mohamad Hapil berkata, pihaknya akan menghantar pegawai untuk menyiasat situasi menimpa wanita berkenaan sebelum mempertimbangkan permintaannya.

Setiausaha Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (Mains), Kamal Amran Kamarudin pula berkata, pihaknya juga akan membuat semakan bagi memastikan kesahihan dakwaan Nor Farina berhubung permohonan bantuan Baitulmal.

You May Also Like

1 comments

  1. Phoebe Snetsinger Celebrity Profile - Check out the latest Phoebe Snetsinger photo gallery, biography, pics, pictures, interviews, news, forums and blogs at Celebrity Ping!

    BalasPadam

google.com, pub-9992573824785365, DIRECT, f08c47fec0942fa0