SUDAHKAH KITA BERSYUKUR ??

by - Mei 27, 2016


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه.

 بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين و على آله وصحبه اجمعين. أما بعد:


SUDAHKAH KITA BERSYUKUR ??

“Dan Dia-lah yang telah menciptakan bagi kamu sekalian, pendengaran, penglihatan dan hati. Amat sedikitlah kamu bersyukur.” (Surah Al-Mu’minun : 78)

Kita punya mata untuk melihat. Sudahkah kita bersyukur? Bagaimana kita bersyukur? Adakah dengan melihat maksiat? Atau melihat keindahan serta kebesaran-Nya?

Kita punya telinga. Sudahkah kita bersyukur? Bagaimana kita bersyukur? Adakah dengan mendengar umpatan dan aib-aib manusia? Atau mendengar alunan zikir mengingati-Nya?

Kita punya tangan. Sudahkah kita bersyukur? Bagaimana caranya kita bersyukur? Adakah dengan memegang dan melakukan benda-benda haram? Atau banyak bersedekah dan membantu ummah?

Kita punya kaki. Sudahkah kita bersyukur? Bagaimana caranya kita bersyukur? Adakah dengan melangkah ke arah kejahatan dan kemaksiatan? Atau melangkah ke masjid dan tempat-tempat kebaikan?

Kita punya lidah. Boleh bercakap. Sudahkah kita bersyukur? Bagaimana kita bersyukur? Adakah dengan cara menceritakan keburukan manusia? Atau dengan berkata baik?

Kita masih bernafas. Sudahkah kita bersyukur? Bagaimana kita bersyukur? Adakah dengan mengulang kembali dosa-dosa kelmarin? Atau menggunakan peluang hidup itu untuk kembali berpaut pada-Nya?

Ucaplah : ALHAMDULILLAH..

Lakukanlah : Perubahan menuju ke Jalan Allah

You May Also Like

0 comments

google.com, pub-9992573824785365, DIRECT, f08c47fec0942fa0