MALAYSIA NEGARA 25 RANGKING DUNIA PALING KOMPETITIF

by - September 14, 2012


Penurunan baru-baru ini Malaysia dalam kedudukan daya saing global bermakna bahawa negara ini perlu meningkatkan pada kadar yang lebih cepat daripada negara-negara lain berkata Datuk Seri Najib Razak 14 Sept 2012. Ini bermakna Malaysia jatuh empat tempat 21-25 dalam ranking negara paling kompetitif Forum Ekonomi Dunia.

Perdana Menteri (gambar) berkata pada taklimat mengenai program transformasi ekonomi yang ia menunjukkan Malaysia perlu bekerja keras untuk memperbaiki kedudukan berbanding dengan negara-negara lain.

"Jika negara-negara lain bertambah baik, kita mesti bekerja lebih keras," katanya menggesa. "Jika mereka berjalan, kita mesti berlari, jika mereka berjalan, kita perlu mempercepatkan."

Najib berkata bahawa Malaysia tidak boleh menjadi leka. "Jika kita tinggal di tempat yang sama, pada hakikatnya, kita sedang bergerak ke belakang," katanya.

Najib berkata bahawa kedudukan tahunan Forum Ekonomi Dunia harus digunakan sebagai satu sumber inspirasi dan kemahuan politik untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang lebih maju.

Switzerland telah disenaraikan sebagai negara paling berdaya saing di dunia bagi tahun ini, diikuti oleh Singapura, Finland, Sweden dan Belanda, Jerman, Amerika Syarikat, UK, Hong Kong dan Jepun

Sesetengah ahli ekonomi berkata penurunan Malaysia dalam ranking adalah cek realiti untuk negara dan menunjukkan bahawa negara-negara lain yang bergerak pada kadar yang lebih cepat.

Malaysia berada di kedudukan ke-21 pada tahun 2008, 24 pada 2009, 26 pada tahun 2010 dan 21 pada tahun 2011.

WEF berkata bahawa berikutan peningkatan dalam laporan tahun lepas, Malaysia mengekalkan Perincian tetapi turun empat tempat sebagai ekonomi yang lain telah berpindah di hadapan.

Malaysia telah diambil-alih oleh UAE, yang melonjak tiga tempat kepada 24, New Zealand yang meningkat 25-23, Luxembourg yang meningkat 23-22, dan Korea yang melompat 24-19.

Malaysia mengalami kejatuhan ranking dalam 77 petunjuk berbanding kenaikan dalam ranking dalam hanya 48 petunjuk manakala kedudukan dalam 23 indikator yang selebihnya kekal tidak berubah.

Antaranya ialah: "Kos Perniagaan jenayah dan keganasan" penunjuk di bawah NKRA Mengurangkan Jenayah yang jatuh 63-69, "persekitaran makroekonomi" yang jatuh 35 hingga

26, "kedudukan Bajet Kerajaan Baki" di bawah Kewangan Awam Pembaharuan Strategik Pembaharuan Inisiatif (SRI) yang jatuh 96 untuk 110 dan "Intensiti Pertandingan Tempatan" dan yang "Takat Penguasaan Pasaran" - kedua-duanya di bawah Pertandingan, Standard dan Liberalisasi SRI, yang jatuh 26 kepada 36 dan 14-19 masing-masing.

WEF mengenal pasti birokrasi kerajaan yang tidak cekap, rasuah, tenaga kerja yang berpendidikan tidak dilindungi secukupnya, etika kerja miskin dalam tenaga buruh dan peraturan buruh yang ketat sebagai lima masalah utama yang dihadapi apabila menjalankan perniagaan di Malaysia,

Ia berkata bahawa kelebihan yang paling ketara di negara ini didapati dalam pasaran yang cekap dan berdaya saing untuk barangan dan perkhidmatan (ranking ke-11) dan sektor kewangan amat menyokong (6), serta rangka kerja institusi yang mesra perniagaan.

Switzerland, yang mengekalkan tempat teratas sekali lagi tahun ini, telah dipuji kerana prestasi yang kukuh di seluruh lembaga.

WEF berkata bahawa kekuatan negara yang berkaitan dengan inovasi dan kecekapan pasaran buruh, di mana ia mendahului kedudukan GCI, serta kecanggihan sektor perniagaan.

Ia menambah bahawa saintifik institusi penyelidikan Switzerland adalah antara yang terbaik di dunia, dan yang kerjasama yang kuat antara akademik yang dan sektor perniagaan, digabungkan dengan perbelanjaan syarikat tinggi pada R & D, memastikan bahawa banyak kajian ini adalah diterjemahkan ke dalam produk proses dan dipasarkan diperkukuh oleh harta intelek yang kukuh perlindungan.

Singapura, yang meningkat dari 7 pada tahun 2008 hingga 2 tahun ini, juga telah dipuji kerana prestasi cemerlang di seluruh indeks keseluruhan dan kedua-dua institusi awam dan swasta telah dinilai sebagai yang terbaik di dunia bagi tahun kelima berturut-turut.

You May Also Like

0 comments

google.com, pub-9992573824785365, DIRECT, f08c47fec0942fa0